tisdag 13 mars 2012

Sockerkaka med äpple och kanel

Farmors saftiga sockerkaka

 Det här receptet kan jag inte ta åt mig äran för utan bara förmedla vidare. Jag har inte ens behövt modifiera sockermängden även om jag leker med tanken att dra ner det ½ dl ytterligare. 
 
  • 100g smör
  • 1,5dl socker
  • 3 ägg
  • 2,5dl mjöl
  • 1tsk bakpulver
  • 1msk vaniljsocker
  • 2-3msk grädde/youghurt eller filmjölk (jag brukar använda turkisk yoghurt)
Smält smöret
Vispa äggen och socker vitt och poröst
Blanda de torra ingredienserna och vänd ner i smeten.
Tillsätt smöret och grädden/youghurten/filmjölken.

Skala 3 syrliga gröna äpplen och skär i lagom tjocka bitar. Tryck ner äpplebitar i formen och strö över kanel och socker på toppen.

Använd en form med avtagbar botten. Smöra och pudra över med lite vetemjöl, dunka ut det som blir över.

Grädda i mitten av ugnen i ca 40min på 150 grader. (Känn efter med sticka)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar